Jak pečovat o lak auta v zimě

Zimní období dává autům dost slušně zabrat a vyžaduje od jejich majitelů, aby věnovaly péči o vozidlo zvýšenou pozornost. Sami nejspíš dobře víte, že pro majitele auta může být pohled na vlastní špinavý vůz značně nepříjemný (možná až depresivní) a to i pro ty, kteří k němu nemají až takový vřelý vztah. … VíceJak pečovat o lak auta v zimě

Zimní období dává autům dost slušně zabrat a vyžaduje od jejich majitelů, aby věnovaly péči o vozidlo zvýšenou pozornost. Sami nejspíš dobře víte, že pro majitele auta může být pohled na vlastní špinavý vůz značně nepříjemný (možná až depresivní) a to i pro ty, kteří k němu nemají až takový vřelý vztah.

A zimní období bohužel trvá v našich končinách několik měsíců, bohužel. Výjimkou nejsou ani opravdu mrazivé teploty v noci a husté sněžení, či mrznoucí déšť a to vše je pro lak auta hodně namáhavá zkouška.

Po jízdě silnicí ošetřené roztokem soli by měla být návštěva myčky samozřejmostí. Usazená sůl poškozuje nejenom lak, ale i plasty i gumové části vozidla a čím kratší dobu bude vozidlo v kontaktu s ní, tím lépe.

Při mytí vozidla v zimě je ale třeba dodržovat pár pravidel:

Auto by se nemělo mýt, pokud se teploty pohybují hluboko pod bodem mrazu, avšak vzhledem k tomu, že za takových povětrnostních podmínek bývají myčky uzavřeny, asi není co řešit.

Pokud byste se ale i tak nechali zlákat vyhřívanou myčkou, měli byste vědět, že následně hrozí namrznutí stěračů, dveří, zámků i oken, takže se z auta může nadlouho stát nedobytná pevnost. Víte přece, jak myčky (ne) suší.

Vybírejte si jen takové automyčky, kde vám obsluha před umytím kartáči auto predmyje wapkou, případně tak v mycím boxu udělejte sami. Vrstva nečistot a soli je velmi abrazivní a kartáče (dokonce i ty pěnové) by vám mohli na laku nadělat pěknou paseku. Zapomínat byste neměli ani na mytí podvozku a určitě si připlaťte i za alespoň základní voskování. Sice je to spíše symbolická ochrana, ale každá vrstvička, díky které se bude mít sůl a nečistoty menší šanci přichytit na auto, je vítaná.

Pokud jste skeptičtí i k těmto šetrnějším kartáčům, a jezdíte stále do klasických myček a preferujete ruční mytí, i v tomto případě by mělo být prvním krokem tlakové mytí a až potom klasická kombinace houba + vědro. Vyvarujte se použití teplé vody, velký rozdíl teplot může způsobit popraskání laku. Péči byste měli věnovat i kolům, a to jak při ručním, tak při strojovém mytí, schopnost vyčistit kola od nečistot mají myčky dost bídnou.

Po umytí nic nezkazíte stříknutím rozmrazovače do zámků, pokud tedy máte auto bez dálkového centrálu a když už budete při této údržbě, nezapomeňte zkontrolovat hladinu nemrznoucí směsi v ostřikovačích.

Také byste měli vědět, že rozpuštěním směsi do -30 stupňů Celsia 1: 1 nezískáme kapalinu odolnou do -15, takže pro jistotu neředit a pokud ano, tak jen velmi decentně! Po dolití se také pro jistotu vyplatí, aktivovat ostřikovače a poslat do hadiček čerstvou směs.